A technikai fejlődés eszméje a XIX. század óta a közgondolkozásban
összekapcsolódott a gazdasági fejlődéssel, a társadalmi emancipációval és a
növekvő jóléttel. Kétségtelen, hogy a társadalom valamennyi területének
racionalizációja összekapcsolódott a nagyipar által támogatott
technicizálódással.
Az egész folyamatot jellemezte egy nagyfokú optimizmus, ami a technikát
életünket meghatározó tényezőként fogta fel. Ezt fejezte ki az 1933-as Chicagoi
Világkiállítás jelszava: A tudomány felfedezi, a géniusz feltalálja, az ipar
pedig bevezeti az új dolgokat és mi alkalmazkodunk hozzájuk, amelyek formálnak
bennünket.1
A technológiai determinizmus szerint az embernek nincsenek valódi döntési alternatívái: mind a technika, mind a gazdasági szervezetek csak a döntések egyetlen legjobb módját („one best way”) teszik lehetővé, amely a profit maximalizálását teszik lehetővé.
Jacques Ellul a
következőképpen írja le a technikai fejlődés racionalizációjának általa adott
értelmezését:
”Ha egy kívánatos eredményt meghatároztak, akkor a képzelőerőn, egyéni
tulajdonságokon, vagy hagyományon alapuló, technikai eszközök közötti választás
nem létezik. A választás a priori történik. Nem áll az egyén, vagy a csoportok
hatalmában annak eldöntése, hogy valamilyen más módszert használjanak, mint
technikait. Az egyén egy dilemmával áll szemben: vagy azt választja, hogy
megőrzi választási szabadságát, és tradicionális, személyes, morális vagy
empirikus eszközöket használ. Ennek következtében egy olyan hatalommal veszi
fel a versenyt, amellyel szemben nincs hatásos védekezés, és amelytől biztosan
vereséget szenved. Vagy úgy dönt, hogy elfogadja a technikai szükségszerűséget.
Ebben az esetben ő lesz a győztes, de csak azáltal, hogy véglegesen aláveti
magát a technikai szolgaságnak. Valójában nincs választási szabadsága.”2
A technikai determinizmus a technikai fejlődést lineáris előrehaladásként fogja fel. De az ilyen modell a tények önkényes kezelésén alapul, amely az eseményekből egy vonalat ragad ki és az alternatívákról nem vesz tudomást. Ezzel összhangban a Tudományos Üzemvezetés szintén az „one best way” felfogást képviseli, amely Crozier szerint egy „tökéletesen racionális rendszerről” álmodik, s amely „egyszerre totalitárius és feltehetően nagyon „legyengített racionalitás” megtestesítője lenne.
Crozier ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy „a racionalitás előrehaladása bebizonyította, hogy az one best way hiú ábránd csupán.”3
Ennek megfelelően állapítja
meg, hogy „Az one best way pusztán védekező eszköz volt a bizonytalanság
ellen, a korábbi hagyományos ideológiák scientista pótszere, amely a vezetők
döntésének legitimitását volt hivatva biztosítani. Valójában az ember sohasem
volt képes optimális megoldásokat megtalálni, mindig is kielégítő megoldásokkal kellett megelégednie, amelyek egy vagy több partikuláris és
rendszerint szegényes kritériumnak feleltek meg, attól függően, milyen
bonyolult a probléma.”4
Végezetül utalni kell egy további dimenzióra, a hataloméra. Ugyanis ennek a
merev racionalitásnak konkrét gyakorlati szerepe is volt, ami a következő: „Az
gyakorlatban az one best way (az egyetlen legjobb megoldás) filozófiáját
azért alkalmazták, hogy ezáltal a nélkülözhetetlen racionális megoldás
meghatározásával és kidolgozásával megbízott vezetés funkciói számára
biztosítsák azt az abszolút hatalmat, amely képes megtörni a termelésben részt
vevő csoportok szokásait és kiváltságait.”5
Ennek megfelelően, mihelyt a szervezetek képesek lesznek a bizonytalansági
tényezőt döntéseikbe integrálni, az one best way koncepció „felrobban”6.
A racionális cselekvés jobb megértése érdekében tanulságos lehet Max Weber
elemzéseinek felidézése, aki a különböző típusú racionalitások elemzéséhez
kapcsoltan vizsgálta a „kapitalizmus szellemét”. Ennek a „szellemnek” döntő
szerepe volt a kapitalizmusnak, a racionális kalkuláción alapuló
piacgazdálkodásnak a kialakulásában.
Weber szerint a kapitalizmus szelleme a legjobban Benjamin Franklin írásaiban
fejeződik ki, konkrétan a „Tanács egy ifjú kereskedőnek” című írásában.7
Ezért helyénvalónak tartom, hogy e gondolatokat egy viszonylag hosszú idézettel
megjelenítsem:
”Gondolj arra, hogy az idő pénz; aki naponta tíz shillinget kereshetne
munkájával és ehelyett fél napot sétál vagy a szobájában lustálkodik, és
szórakozása csak hat pennyjébe kerül is, nem elég, ha csak ezt számítja fel,
mert ezenkívül még öt shillinget is kiadott, helyesebben kidobott.
Gondolja arra, hogy a hitel pénz. Ha valaki pénzét a fizetési határidő lejárta
után nálam hagyja, ezzel nekem ajándékozza a kamatokat, illetve azt az
összeget, amelyet én ez alatt az idő alatt kereshetek vele. Ez jelentékeny
összegre rúg, ha egy embernek jó és nagy hitele van, és azt jól használja fel.
Gondolj arra, hogy a pénznek nemzőereje, gyümölcsöző természete van. A pénz
pénzt tud nemzeni, és az utódok még többet tudnak nemzeni, és így tovább. Ha öt
shillinget megforgatunk, hat lesz belőle, ha megint megforgatjuk, hét shilling
3 penny, és így tovább, míg végül száz font sterlingünk van…
Aki leöl egy anyakocát, ezredíziglen megsemmisíti annak összes utódait. Aki
elver egy ötshillingest, ezzel meggyilkol (!) mindent, amit termelni lehetett
volna vele: font sterlingek egész seregeit.”8
Franklin a fentiek figyelembevételével akart erényes életet élni, s ennek
érdekében összeállított magának egy erény listát is, amely a következő:
”1. MÉRTÉKLETESSÉG.
Ne egyél a tunyulásig, ne igyál a részegségig.
2. CSÖND
Csak úgy szólj, ha a magad
vagy a mások javát szolgálod; kerüld a fecsegést.
3. REND
Legyen meg minden holmid
helye; legyen meg minden tevékenységed ideje.
4. HATÁROZOTTSÁG
Határozz, mit kell tenned;
hiánytalanul tedd, meg, amit elhatároztál.
5. TAKARÉKOSSÁG
Csak úgy költekezz, ha a
mások, vagy a magd javát szolgálod; ne pocsékolj.
6. SZORGALOM
Ne veszíts időt; hasznos
dolgokon munkálkodj mindig; mellőzz minden fölös tevékenységet.
7. ŐSZINTESÉG
Bántó módon senkit félre ne
vezess; jámboran s méltányosan gondolkodj, s ha szólsz, eképpen szóljál.
8. IGAZSÁG
Senkit igaztalanul meg ne
sérts; iránta való kötelességed el ne mulaszd.
9. MÉRSÉKLET
Kerüld a végleteket; de légy
türelmes a legvégső határig azok iránt, akik megsértenek.
10. TISZTASÁG
Ne tűrd sem tested, sem
ruhád, sem környezeted tisztátalanságát.
11. NYUGALOM
Állj ellent az apró
bosszúságoknak; a hétköznapi és elkerülhetetlen hibák ne zavarjanak.
12. MAKULÁLATLANSÁG
Ritkán élj a kéjjel: céljának egészségedet vagy a nemzést tekintsd; csömörig,
erőd fogytáig, mások vagy a magad békéjének, jó hírének rovására ne űzd.
13. ALÁZAT
Kövesd Jézust és Szókratészt”9
Mind ezeket figyelembe véve meggyőzőnek tartom Weber megállapításait, melyekkel
ennek az etikának a lényegét foglalja össze: ”Először is Franklin Benjámin
személyes jelleme…,továbbá az a körülmény, hogy magát az erény hasznosságának
felismerését isteni kinyilatkoztatásra vezeti vissza, mutatja, hogy itt valami
másról is szó van, mint merőben egocentrikus maximák erényes csomagolásáról.
Másodszor azonban, és ez a lényeg, ennek az etikának a „summum bonum”-a
(legfőbb jó) a pénzszerzés, egyre több pénz szerzése, kérlelhetetlenül
megtagadva minden minden elfogulatlan élvezetet, s annyira megfosztva minden
eudaimonisztikus vagy akár hedonisztikus szemponttól, annyira öncél gyanánt
gondolva azt el, ha úgy jelenik meg, mint ami az egyén „boldogságával” vagy
„hasznával” szemben merőben transzcendens és tökéletesen irracionális. Itt a
vagyonszerzés nem az anyagi életszükségletek kielégítésének eszköze, hanem az
emberi élet célja.”10
Ez az éthosz Weber szerint döntő szerepet játszott a modern, racionális
piacgazdaság, a modern állam kialakulásában.
Ezt a legjobban a protestáns hivatásetika jellemzésével világíthatjuk meg. Ehhez azonban azt kell megértenünk, hogy a vallásnak az emberek életében ebben az időben döntő szerepe volt. Áthatotta az emberek gondolkodását, érzelmeit és meghatározta a világi kérdésekkel szembeni beállítottságukat is. Ha pedig a földi életet nézzük, akkor eszerint az csupán egy része volt a létnek. Tehát az emberek evilági gondolatait is az üdvözülés kérdésköre orientálta. Ennek a kérdéskörnek volt egy sajátos felfogása a protestantizmus, amely összekapcsolta az ember evilági tevékenységét és üdvözülését: „De az evilági hivatásetika és a vallási üdv bizonyosságának elvi és töretlen egységét az egész világon csak az aszketikus protestantizmus hozta létre. A világnak éppen csak itt, kizárólag teremtményi elvetemültségében és vallási szempontból csak a racionális cselekvés által történő kötelességteljesítés tárgyaként van jelentősége egy teljes mértékben túlvilági isten akarata szerint. A cselekvés racionális, józan, a világnak magát át nem adó célszerűsége és sikere a jele annak, hogy Isten áldása van rajta. Nem a szüzesség, mint a szerzetesnél, hanem minden erotikus „kéj” kikapcsolása, nem a szegénység, hanem minden, járadékból való megélhetés és a gazdagság feudális, életigenlő hivalkodásának elhagyása, nem a kolostor aszketikus sanyargatása, hanem az éber, racionálisan kontrollált életvezetés és annak elkerülése, hogy a világ szépségének vagy a művészetnek vagy saját hangulatainknak és érzéseinknek átadják magukat - ezek a hivatásetika követelményei.
A „hivatásának élő ember”
(„der Berufsmensch”) a tipikus képviselője.
A világ összes többi vallásosságával ellentétben a nyugati világ evilági
aszkézisének specifikus következménye a társadalmi viszonyok racionális
eltárgyiasulása (Versachlichlichung) és társadalmasítása (Vergesellschaftung).”11 Ez másképpen kifejezve azt jelenti, hogy „a puritanizmus a racionális polgári üzem és a racionális munkaszervezet éthoszát képviselte.”12
Ez a racionális és racionalizált világ természetesen tartalmazza piacot13,
és a bürokratikus igazgatást és a bürokratikus államot .14
Weber a gazdasági tevékenységet egy sajátos, célracionális tevékenységnek
tekinti: „Épp így nem tekinthető magában véve gazdálkodásnak az „optimum”
egyetemes technikai elvének követése sem (a lehető legnagyobb eredmény a lehető
legkisebb ráfordítással). Ez csak célracionális alapon álló technika.
Gazdaságról, legalábbis e helyen, akkor beszélünk, ha egy szükséglet vagy
szükségletcsoport fedezéséhez, a cselekvők becslése szerint viszonylag szűk
korlátok között eszközök és cselekvési lehetőségek állnak rendelkezésre, s
ennek figyelembevétele meghatározott viselkedés okává válik.”15
Weber a racionalitás több, különböző fogalmáról beszél: „a társadalmi cselekvés
lehet 1. célracionális: ekkor a cselekvést az határozza meg, hogy a
cselekvő milyen cselekvést vár a külvilág tárgyaitól és más emberektől, és ezt
a várakozást racionálisan kiválasztott és mérlegelt egyéni céljainak sikeres
eléréséhez „eszköznek,” vagy „feltételnek” használja; 2. értékracionális:
a cselekvést valamilyen magatartás etikai, esztétikai, vallásos vagy bármi
néven nevezendő ön-értékébe vetett hit határozza meg, a sikertől
függetlenül; 3. affektív: különösképpen emocionális, a cselekvést
tényleges affektusok és érzelmi állapotok, 4. tradicionális, a
meggyökeresedett szokások határozzák meg.”16
A weberi racionalitás
fogalmak alapján tehát azt mondhatjuk, hogy a puritán éthosz sajátos módon
kapcsolta össze az anyagi haszonra törekvő célracionális cselekvést az istennek
tetsző életvitel etikai értékével.
Weber azonban úgy látja, hogy „Az aszkézis szelleme ma már17 - végérvényesen-e, ki tudja? – elillant ebből az épületből. A győzedelmes
kapitalizmusnak, mióta a gépi alapokon nyugszik, nincs szüksége rá, mint
támaszra.”18
Ez valószínűleg így van. De mi a teendő akkor, ha kiderül, hogy a világ meglehetősen bizonytalan és az ember nem képes kezelni az általa létrehozott kockázatokat. Így a racionalitásnak a Weber által megfogalmazott koncepciója kérdésessé válik. Új racionalitás fogalomra van szükség. De az is, kétségessé válik, hogy az új helyzet racionális kezelése egyáltalán lehetséges-e.
A „kockázat-társadalom” modellje Ulrich Beck azonos című, 1986-ban megjelent művében fogalmazódott meg először.19 Ebben és más munkáiban Beck korunk tapasztalatait általánosította társadalomelméleti modellé. Ezek között említendő az 1984-es bhopali katasztrófa, - amelynél egy vegyi üzemben történt baleset körülbelül 4000 ember halálát okozta -, a csernobili atomerőmű 4-es egységének a felrobbanása és a harrisburgi atomerőmű reaktormagjának 1979-ben bekövetkezett részleges megolvadása is.20
Beck a kockázat korábban
különböző konkrét esetekre alkalmazott fogalmát általános társadalomelméleti
kategóriaként használja.
A hagyományos kockázat-fogalmat a következő képlet írja le: R = Pd x
D (ahol R: kockázat, D: a jövőben bekövetkező kár), Pd pedig D
bekövetkezésének valószínűsége.
A kérdés az, hogy miként történt az, hogy a kockázat a műszaki tudományok, a bankok és biztosítótársaságok által használt speciális fogalomból általános társadalomelméleti kategóriává vált. Ezt akkor érthetjük meg, ha abból indulunk ki, hogy a képlet maga is társadalmi konstrukció. Azt fejezi ki, hogy az egyének mérlegelés alapján döntenek a várható kár bekövetkezésének valószínűsége és nagysága alapján. Így például a kereskedők a várható haszon nagysága és az esetleges veszteség valószínűsége alapján döntenek arról, hogy érdemes-e egy hajót valamely rakománnyal egy meghatározott útvonalon útnak indítani.
A technikai jellegű kockázat
felfogásnak a módosulását eredményezte az a helyzet, amikor a technológiák
alkalmazásával együtt járó kár bekövetkezésének a nagysága vált elsősorban
fontossá. Ez történt például a nukleáris technológia esetében.
U. Beck a kockázat fogalmát egy általános társadalomelmélet kidolgozására
használta. Abból indult ki, hogy korunkban a társadalom nem képes kezelni az
általa létrehozott kockázatokat. Szerinte a kockázat-
társadalom „ott kezdődik, ahol az ígért biztonság társadalmi normáinak
rendszerei a döntések következtében fellépett veszélyek tekintetében felmondják
a szolgálatot.” 21
A továbbiakban e modell sajátosságainak vizsgálatát végezzük el, majd
rámutatunk következményeire.
Sokan kérdezhetik, hogy miért neveznek valamely társadalmat a kockázat-társadalomnak, hiszen minden társadalomban volt és van kockázat, emiatt mindet hívhatnánk így. Mintegy erre reagálva Beck maga is felteszi a kérdést és meg is válaszolja: ”Vajon van-e a kockázat fogalmának olyan társadalomtörténeti jelentősége, mint amilyet itt tulajdonítunk neki? Nem az emberi cselekvés egyik ősjelenségéről van szó? Vajon a kockázatok nem éppen az ipari társadalom korszakát jellemzik-e, amellyel szemben itt korlátozni kellene őket? Kétségtelen, a kockázat nem újkori találmány. Aki – mint Kolumbusz – nekivágott, hogy új országokat és földrészeket fedezzen fel, „kockázatokkal” számolt. Ezek azonban személyes kockázatok voltak, nem olyan globális fenyegetettségek, amelyek az atommaghasadásból vagy az atomhulladék elhelyezéséből az egész emberiség számára keletkeznek. A „kockázat” szóba a korábbi korszakban a bátorságot és a kalandot lehetett belehallani, s nem a földi élet önmagánk által történő lehetséges elpusztítását.”23
Első közelítésben tehát olyan
társadalomról van szó, amely önmagának, illetve a földi élet megsemmisítésének
képességével rendelkezik. Ennek kontextusában a „kockázat” szó jelentése is
más, mint a társadalmi fejlődés korábbi korszakaiban. Mindamellett nem
érdektelen, hogy megismerjük ezen a probléma történetét. Ez lehetővé teszi,
hogy megvizsgáljuk a „kockázat-társadalom” fogalmának használatát.
Ulrich Beck a „Kockázat-társadalom” című könyvében azokat a jelenségeket
általánosította korunk társadalmának általános modelljévé, amelyek a
mindennapok társadalmi-politikai vitáiban is egyre nagyobb hangsúlyt kaptak: A
nukleáris energiával, a fajok kihalásával, a tengerek elszennyeződésével, a
globális felmelegedéssel stb. - vel kapcsolatos tényeket úgy összegezte, hogy
korunk társadalmainak - a kockázat társadalmának – jellegzetessége. Ez
összehasonlítva a korábbi társadalmakkal, a következő: Megnőtt azoknak
tényleges veszélyek, illetve az objektív kockázatoknak a száma, melyeket a
társadalom, illetve intézményei már nem képesek kezelni.
Ennek a megállapításnak a
megvilágításához vegyük szemügyre ennek a fogalomnak, ennek a problematikának a
történetét.
A kockázat újkori történetének során a kockázatokkal szembeni biztosítás
eleinte főleg kereskedelmi ügyletekhez kapcsolódott.
A biztosítás intézményesülése a XIV.- XV. századra tehető.24 A kereskedők a biztosítási szerződésekben egyénileg, önként vállaltak bizonyos kockázatokat bizonyos mértékű haszon reményében. Ez szakítást jelentett olyan hagyományos, középkori kényszerű közösségek kollektív szolidaritásával, mint a céheké. Ezért ezt a folyamatot joggal tekinthetjük úgy, mint az individuum történeti fejlődésének egy szakaszát: „a. A társadalmilag megengedett és elvárható egyéni kockázatok mértékének és fajtáinak a rögzítése az individualizáció újkori történek része. A kockázat fogalmában mintaszerűen fejeződik ki, hogy az individualizálódás egyszerre legitimáció (döntésre való képesség) és kötelezettség (döntésre való kötelezettség). b. Ezen individualizálódás társadalmi intézményesülésének történelmi fejlődése megmutatkozik a társadalmilag megengedett kollektív biztosítások terjedelmén és fajtáin. A biztosítás fogalmában paradigmatikusan fejeződik ki az, hogy az egyénnek milyen mértékben joga és kötelessége is, hogy az általa szabadon választott kockázatokat a társadalom által biztosítsa.”25
Ez jól megmutatkozik abban a
tényben, hogy az életbiztosítás a hagyományos felfogás szerint nem volt
megengedhető, mert ezzel Isten döntését kompenzálnák.26
A következő eset is arra utal, hogy ez a folyamat korántsem zajlott le
súrlódások és konfliktusok nélkül:
A XIX. század közepén a vasút
elterjedésével járó kockázatok csökkentésére Angliában biztosítótársaságokat
alapítottak. A biztosítások ellen pedig azt a morális érvet hozták fel, hogy a
vasúti berendezések gyártóit és a felhasználóit gondatlanságra ösztönzi: hiszen
a biztosítás úgyis megtéríti a kárt.27
Az egyes tevékenységek biztosítása azonban a biztosítók számára eleinte maga is
kockázatos dolog volt. Ezen a helyzeten egyrészt az változtatott, hogy
kifejlesztették és alkalmazták a megfelelő statisztikai apparátust. (A XVIII.
század óta használatos a biztosításban a következő képlet, ami a kockázatot
határozza meg: R = Pd x D (ahol R: a kockázat, D: a jövőben
bekövetkező kár és Pd : D bekövetkezésének valószínűsége).
Másrészt az teremtett új helyzetet, hogy az államok megalkották a biztosításra, a károkozásra és a felelősségre vonatkozó törvényeket, ami stabilizálta ezt az intézményt.
A fenti képletet a technika
által okozott kockázatokra is ezt a képletet alkalmazták. Használatának
lényege, hogy alkalmazása során normatíve meghatározzák a kockázat mértékét és
nincs lehetőség a kockázatok társadalmi elfogadásával és elfogadhatóságával
kapcsolatos kérdések megfogalmazására.
Amikor a kockázat fogalmának meghatározása során a fenti képlet alkalmazására
szorítkoznak, akkor úgy kezelik a kérdést, mintha nem is élnénk társadalomban.
Ez a megközelítés azonban mindaddig mégis elfogadott volt addig, amíg nem
léptek színre olyan társadalmi erők, amelyek nem fogadták el ezt az egyoldalúan
a társadalomra erőszakolt mércét. A huszadik század hatvanas éveinek végén,
amikor a környezeti problémák a fejlett országok közvéleményében már
meglehetősen tudatosultak, új megközelítésre volt szükség. Ennek az volt az
oka, hogy - különösen a nukleáris technológiákkal kapcsolatban - a technológiák
elfogadhatósága és elfogadottsága egyre inkább kérdésessé vált. Mivel az
atomerőművek építése során felmerült az a lehetőség, hogy - bár kis
valószínűséggel, de eddig még nem tapasztalt mértékű kár lépjen fel egy baleset
következtében - , nem lehetett tovább megelégedni azzal a szemlélettel, amit a
már idézett képlet kifejezett. Eddig ugyanis a kockázatoknál a két tényező -
a kár fellépésének valószínűsége és a kár nagysága - szorzata volt a
fontos. Ennek megfelelően a kockázat - ezen szorzat - értékének csökkentésére
törekedtek. Ezzel szemben egy esetleg bekövetkező nukleáris baleset
során fellépő kár nagysága megváltoztatta a helyzetet: A szorzat egyik tényezőjére,
a kár nagyságára került a hangsúly. Korábban a kockázat technikai
definíciója értelmében nem különböztették a következő két esetet: A. 100,000
kis vagy B. 1 jelentős kár esemény következik be, ha valószínűségük arányosan
különbözik. Így például ha egy atomerőmű balesete által okozott D kár
bekövetkezésének valószínűsége 1/100,000/év, akkor a vele járó évi kockázat R =
1/100,000xD. Ez a kockázat a technikai definíció szerint ugyanakkora, mint
1000 olyan káresemény bekövetkezése esetén, melynek nagysága 1/1000xD és
valószínűsége 1/100/év. Az belátható, hogy az előbbi esetben a katasztrófa
megelőzésére és elhárítására való felkészülés, a szükséges eszközök és
berendezések, az esetleges evakuáció, a szükséges személyzet stb. Költsége
miatt nagyságrendekkel különbözik a kisebb károk megelőzésének és elhárításának
költségeitől. Ez pedig olyan mennyiségi különbség, amely az eltérő helyzetből,
a minőségi különbségekből adódik.
Ennek alapján érthető, hogy
azok a számítások, melyek szerint a nukleáris erőmű baleseteinek bekövetkezése
igen kevéssé valószínű, nem győzték meg az erőművek közelében élőket.
Ezért joggal állapítható meg, hogy emiatt nem tartható tovább az a kockázat
felfogás, amelyik nem veszi tekintetbe a nagy méretű technológiák által okozott
kár nagyságát önmagában.
Ebből az következett, hogy a kockázatot kell minimalizálni. Mégpedig azzal, hogy a kár bekövetkezésének valószínűségét csökkentjük. Ezzel szemben Binswanger kimutatta, hogy „az új, jelentős mértékű technikai kockázatokat tekintve...ki kell bővíteni a kockázat fogalmát. Elsősorban a pszichológiai és a megelőzésre irányuló tevékenységgel kapcsolatos kockázatról van szó. Mindkettő a kár nagyságától függ. Ezeket csak a kár mértékének csökkentésével lehet hatékonyan redukálni.”28
A kutatásban a fordulatot Chauncey Starr 1969-ben megjelent munkája jelentette. Starr ugyanis nemcsak a technikai kockázatot, hanem a technikákkal járó kockázatok elfogadhatóságát is meg akarta határozni. Ezt az új szemléletet fejezte ki kérdésfeltevése: „Milyen biztonságos az, ami eléggé biztonságos ?”29
Vizsgálatainak eredményei közül a szempontunkból legfontosabbak eredményei a következők: 1. „...a közvélemény az önként vállalt kockázatok esetében a nem-önként vállalt kockázatoknak körülbelül az ezerszeresét hajlandó elfogadni.” 2. „A kockázat társadalmi elfogadását közvetlenül a tevékenység köztudatban megfogalmazódott haszna befolyásolja, amit a maga részéről a reklám, a hasznosság és a résztvevők száma határoz meg.”30
Legfontosabb eredménye
azonban az volt, hogy munkájával megnyitotta a társadalmilag elfogadható
mértékű kockázatot jelentő technikákra vonatkozó viták lehetőségét. Ez később
oda vezetett, hogy a kockázat fenti, technikai jellegű fogalmát annak
társadalmi fogalma egészítette ki. U. Beck ezt a társadalomtudományi
kockázatfogalmat általánosított általános társadalomelméleti kategóriájává.
A társadalomtudományi kockázatkutatás új típusú kockázatok tanulmányozását
tekinti fő feladatának. Ezek az ún. evolúciós kockázatok.31 Ez azt jelenti, hogy a korábbiakkal szemben olyan kockázatokkal volt dolgunk,
amelyek - mihelyt fellépnek - megváltoztatják a környezetüket.
Ilyen például a trópusi erdők kivágásával, illetve a levegő CO2 tartalmának jelentős mérvű megnövekedésével járó kockázat, vagy a jövendő nemzedékek környezetének radioaktív hulladékkal való megterhelése.
Mindezeket az jellemzi, hogy
a korábbi és későbbi állapotok nem hasonlíthatók össze. (A korábban
kizárólagosan használt technikai definíció ki nem mondott előfeltevése ez az
összehasonlíthatóság.) Az evolúciós kockázatok következő tulajdonságait kell
kiemelnünk:321. A bizonytalanság bizonytalansága: Ezekben az esetekben nemcsak az
bizonytalan, hogy mikor következik be, hanem az is, hogy mi következik be,
vagyis mi lesz a kár. Ez különösen szemléletesen mutatkozik meg a globális
felmelegedés, vagy másként kifejezve az éghajlatváltozás esetében. Ezen
probléma vizsgálata során a következő két alapvető problémával találjuk szemben
magunkat: „A. Eddig még nem lehetett biztonsággal azonosítani az ember által
okozott (antropogén) éghajlatváltozás jeleit. Ezért a természetben (és a
társadalomban) nem figyelhetők meg olyan változások, amelyek egyértelműen ember
által okozott éghajlatváltozásra lennének visszavezethetők. B. Az embernek az
éghajlatra való befolyását csak modelleken végzett számítások formájában
igazolták. Ezeket a számításokat olyan bizonytalanságok terhelik, amelyek
elsősorban a regionális éghajlatváltozásokat jellemzik.”33
Fentiek következtében „Az éghajlatváltozás (természettudományos) kutatását így
nem annyira az antropogén éghajlatváltozások természetben már fellépett hatásai
miatt végzik, hanem inkább az attól való félelem miatt, hogy azok
felléphetnek...Ezzel az éghajlati változás következményeinek
természettudományos kutatását is inkább a lehetséges társadalmi következmények és
a politikusok feladatai határozzák meg, akiknek itt az esetleges károkat meg
kell előzniük, illetve korlátozniuk kell a már fellépetteket.”34 2. Az evolúciós kockázatok a döntéshozó korábban számított kockázatával
szemben már az érintettek kockázatai. Ilyenek a jövendő
nemzedékek, a levegő és a talajvíz fogyasztói, a nagy műszaki berendezések
közelében lakók, stb. 3.”...evolúciós kockázatok esetében már nem lehetséges
különbséget tenni a tudományosan megalapozott objektív kockázat és annak
különböző megfigyelők által történő észlelése között. Ezzel cseppfolyóssá válik
a szakértői tudás és a laikusok értékelései közti határ. A szakértők közti
különbségek megnövekednek, ugyanúgy, mint ahogy a laikusok becslései közti
polarizálódás kiéleződik.
A különböző megfigyelői perspektívák referenciáinak keretei ugyan összehasonlíthatók, de nem lehet köztük dönteni az alkalmasság valamely jósági kritériuma alapján.”
Mindezek alapján a modern
kockázat fogalom kialakulása és lényege a következőképpen írható le: „Az újkori
kockázat fogalomtól a modern kockázat fogalom irányába történő változások tehát
drámaiak:
A károkra vonatkozó várakozásokra rátelepülnek a bizonytalanságokra vonatkozók;
az individualizált, kockázatra vonatkozó elvárások társadalmi érintettségbe
alakulnak át; a kockázat tudományos-objektív meghatározásának módszere az
ítéletalkotás szubjektivizálódásához vezet.”35
Ez azt jelenti, hogy a korábban egyénileg vállalt kockázat - ami például egy
hajórakomány célba juttatásával járt - a biztosítótársaságok által használt
technikai képlet alapján volt számítható. Ezt a kereskedő egyénileg vállalhatta
és egy biztosítónál biztosíthatta. Ezzel szemben korunkban például egy erőmű
légszennyezéséből eredő savas esőből, vagy a földet körülvevő ózonréteg
elvékonyodásából származó kockázatoknak érintettjei vannak. Ők nem vállalták
ezeket; sem egyénileg, sem kollektíve. Itt az érintetteket a döntéshozók tették
ki ezeknek a kockázatoknak. Érthető, hogy az érintettek számára az
elfogadhatóság szempontja kerül előtérbe, ami pedig a megítélés szubjektívvé
válását jelenti. A hagyományos kockázat-fogalmon alapuló kockázatkezelés - ami
a kockázat egyértelmű kiszámíthatóságán és a bekövetkezett kár kompenzálásán
alapult - már nem működik. Ez az előbbi példánál maradva azt jelentette, hogy
ha a hajó biztosítva volt és egy viharban elsüllyedt, akkor a biztosító a
szerződésnek megfelelően megtérítette a tulajdonos igazolt kárát. Ez azért
működött, mert mind a biztosító, mind a hajótulajdonos előre ki tudta számítani
a kockázatot - a saját kockázatát - és ez megóvta őket a tönkremenéstől.
(Később az üzletbe bekapcsolódtak a viszontbiztosítók is, de ez most számunkra
nem lényeges).
A géntechnológia által
módosított élőlények szabadba történő kiengedése során, illetve az
éghajlatváltozás esetén új típusú kockázatok - evolúciós kockázatok - lépnek
fel: „Ez ahhoz a paradox helyzethez vezethet, hogy meg kell várni a jövőbeni
fejlődési folyamat kibontakozását, hogy meg tudjuk mondani, hogy vajon meg
kell-e azt akadályozni.”36
Így például ahhoz, hogy a globális felmelegedéssel kapcsolatban foganatosítandó
intézkedéseket meghozzuk, ki kellene várnunk, hogy milyen következményekkel
jár.
Egy másik példa: Meg kell várnunk a géntechnológiailag módosított élőlényeknek
a környezetbe való kiengedésével kapcsolatos problémák jelentkezését, hogy
eldönthessük, helyes volt-e kiengedni azokat a szabadba: „Mindez szétveti az
anticipatív előrelátás és utólagos kompenzáció hagyományos, a biztosítási
technikához tartozó mechanizmusait.”37
Vagyis ilyen körülmények között nem láthatók előre cselekedetünk következményei és ezért az esetleges károk kompenzációja sem határozható meg.
A technikai kockázat kutatáson túllépő társadalomtudományi kockázat-kutatás számára tehát két szélsőséges álláspont jelöli ki a határokat. Az egyik az objektivizmus - eszerint a tényleges veszélyeztetettség -, a másik a konstruktivizmus: eszerint a kockázatokkal szembeni társadalmi érzékenység növekszik. Az ezzel kapcsolatos vitákat korántsem tekinthetjük lezártnak, de a két szélsőségen kívül az a nézet sem megoldás, miszerint megállapítjuk, hogy mindkét szemlélet jogosult.38
Az objektivista felfogást
általánosította általános társadalomelméleti modellé Ulrich Beck.39
Az ezzel szemben álló (konstruktivista) szubjektív felfogást paradigmatikusan
fogalmazza meg Mary Douglas és Aaron Wildavsky.
Ők abból indulnak ki, hogy mivel nincs a kockázatok észlelésének egy olyan kitüntetett módja, ami egyedül lenne helyes, ezért nincs olyan mód, ahogy bárkit is meg lehetne győzni annak elfogadhatóságáról. Továbbá teljesen lehetetlen, hogy valaki az összes veszélyről tudjon. De még ha bárki képes is lenne erre, az biztosan lehetetlen, hogy az összes kockázatot rangsorolni tudja. Az ember ugyanis mindig a veszélyeknek csak töredékéről szerez tudomást.
Ennek megfelelően a kockázatot a jövőre vonatkozó tudásnak és a megvalósításra érdemes perspektívák tekintetében kialakított konszenzus szorzataként határozzák meg. Ennek alapján a kockázat problémaköre e két tényező egymáshoz való viszonyának segítségével a következőképpen fogalmazható meg:40
Konszenzus |
A jövőre vonatkozó tudás |
|
Biztos |
Bizonytalan |
|
Fennáll |
A probléma: technikai. Megoldás: a számítás elvégzése |
A probléma: Információ |
Nem áll fenn |
A probléma: Konszenzus
hiánya. |
Probléma: Konszenzus és
tudás hiánya |
Ebből látható, hogy a kockázat technikai számítása, - ami a korábbi felfogás
egyedüli módszere volt - csak akkor működik, ha konszenzus van a megvalósításra
érdemes perspektívák tekintetében és a jövőre vonatkozóan biztos tudással
rendelkezünk.
Sajnos a helyzet az, hogy többnyire nem ismerjük a jövőt és a megvalósításra
érdemes lehetőségek tekintetében nem alakult ki konszenzus. Ezért mind a tudás,
mind a konszenzus problematikus. Ennek megfelelően a megoldásnak még a léte is
kérdéses.
Charles Perrow három fajta
racionalitást különböztetett meg:41
I. A gazdasági, vagy abszolút racionalitást (ami szűk, pontos mennyiségileg
kifejezett célokat követel). Ezt másként célracionalitásnak is nevezhetjük.
Ennek során egy cél racionalitását a megvalósításához szükséges eszközökön
mérjük. Eszerint például egy termék gyártása (a cél) akkor ésszerű, ha a
szükséges ráfordítás megfelelő mértékű eredményhez. (haszonhoz )vezet.
II. A korlátozott racionalitást, ami hangsúlyozza a gondolkodási
képességeink korlátozottságát, valamint abban a tekintetben fennálló
képtelenségünket, hogy gyakran elérjük az abszolút racionalitást, vagy törekedjünk
rá.
III. Végül a társadalmi vagy kulturális racionalitást, ami kiemeli a
különbözőséget és a társadalmi kötelékeket. A költség-haszon elemzés az elsőre
helyezi a hangsúlyt, a kockázat-elemzők az elsőtől mozdulnak el a másodikhoz;
Perrow pedig a harmadikat
képviseli. Szerinte bár
a közvélemény sok tekintetben tájékozatlan és így bizonyosan hibákat követ el a
helyzet értékelésében, de a katasztrofális kockázatok tekintetében ezek a hibák
kisebbek, mint az abszolút racionalitás, amely elhanyagolja a társadalmi és
kulturális értékekben benne rejlő racionalitást. Erre jó példa a nukleáris
erőművek működtetésével kapcsolatos kockázatok értékelése. A hivatalos
értékelés szerint olyan alacsony a kockázata egy atomerőmű katasztrófájának,
hogy ésszerűtlen a tőle való félelem.
A harrisburgi (Three Mile Island), valamint a csernobili erőmű balesete azonban
inkább a társadalmi racionalitás helyességét támasztotta alá.
Schwarz és Thompson pedig már a racionalitások, konszenzusok pluralitásának
tényéből indul ki, amikor négy politikai kultúrát különböztet meg: a
hierarchikusat/bürokratikusat, az individualistát, a környezetvédőt
((egalitáriánust, egyenlőség elvűt)) és a fatalistát. Eszerint a társadalom normális
állapota nem a konszenzus, hanem annak hiánya és a probléma az, hogy miként
érjünk el eseti konszenzust. Természetesen itt már a konszenzusnak is több -
szerintük három - formája van (a fatalista számára ilyen nem létezik). S itt
kell olyan szintézist létrehozni, ami valamelyik konszenzus forma dominanciáját
jelenti.42
Számunkra mindebből az a lényeges következtetés adódik, hogy egyrészt
elemzéseink nem alapulhatnak kizárólag csak az objektivista, vagy a szubjektív
(konstruktivista) kockázat felfogáson. Mindkettőt figyelembe kell vennünk. De a
mai ismereteink szerint egymáshoz való viszonyuk nincs tisztázva.
Ebben a folyamatban alakult ki a „kockázat-társadalom” modell, ami annak a megfogalmazását jelenti, hogy a kockázat problémája általános társadalomelméleti kategóriává vált. Ennek oka egyrészt az, hogy kitüntetett szerepe van a társadalomban a húszadik század utolsó évtizedeiben. Másrészt ebből adódóan a társadalom a jövőt kockázatként éli meg.
Korunkban sokan kétségbe vonják, hogy lehetséges általános társadalomelmélet
megalkotása. Erre az álláspontra vonatkoztatva fogalmazza meg Beck
álláspontját. Szerinte többé már nincs olyan formula, ami mindent megmagyaráz.
Ezzel szemben „...a kockázat társadalma az iparosodás korának egy még
messzemenőn meg nem értett korszakára utal. Olyanra, amely továbbra is a modern
korhoz tartozik, melyben a kétely uralkodik, mert az önmegsemmisítés
mesterségesen előállított lehetőségei árnyékolják be és ez az önkorlátozás
gondolatát veti fel. Ez az új benne és ez állítja szembe a társadalomra
vonatkozó minden más konkurens fogalommal. A kockázat társadalmával nyílik meg
a...társadalom az ökológiai kérdés irányában.”43
Mindebből látható, hogy itt a modern kor válságában az önmegsemmisítés lehetőségei
új helyzetet teremt, amelyet valahogy kezelni kellene. Az innen adódó
nehézségek indokolják a kétely előtérbe kerülését.
Hiszen ha csak utalok az éghajlatváltozás problematikájára, abból mindjárt
kitűnik, hogy itt nemcsak az bizonytalan, hogy mikor következik be, hanem az
is, hogy mi.
Mivel az ember által okozott éghajlatváltozást csak a modellek mutatják, ezért
az is vitatható, hogy ez egyáltalán be fog-e következni. Amint láttuk,
bennünket ebben az esetben inkább 'fortélyos félelem' igazgat. Ennek része a
kétely.
Az önmegsemmisítés perspektívája először a nukleáris technológia
kifejlesztésével nyílt meg az emberiség előtt. Nem is olyan régen - 1945 és
1991 között - a két táborra osztott emberiség a kölcsönös nukleáris elrettentés
árnyékában élt. Másrészt az ökológiai kérdés általánosságban veti fel a
társadalom hosszú távú túlélésének lehetőségeit. Arról van szó ugyanis, hogy
fennáll annak a veszélye, hogy az ember túlterheli és szétrombolja az
ökoszisztémákat,44amelyek
egyben saját létfeltételei is.
Beck szerint a kérdést történetileg szemlélve mondhatjuk, hogy a modern kor is elavul: „A modern ipari társadalom elavulásának másik oldala a kockázat társadalmának a keletkezése. Ez a fogalom a modern társadalom azon fejlődési szakaszát jelöli, amelyben az innováció dinamikája által életre hívott társadalmi, politikai, ökológiai és egyéni kockázatok egyre növekvő mértékben vonják ki magukat az ipari társadalom kontroll- és biztosítási intézményeinek hatóköre alól.”45
Ennek a fejlődésnek két szakasza van. Az elsőben a kockázatokat és veszélyeket már a rendszer hozza létre, de nyilvánosan még nem vitatják azokat. A döntések következtében létrejött veszélyeket a 'maradék kockázat' formájában egyszerre növelik és legitimálják.46 Itt arról a korábban már említett gyakorlatról van szó, amely szerint a technikai kockázatot kell a lehetőség szerint minimalizálni és a fennmaradó kockázatot két dolog legitimálja: Az egyik az, hogy bekövetkezésének valószínűsége elhanyagolható. A másik az, hogy a tevékenység eredménye jelentős hasznot hoz. Ez az energiatermelés esetében azt jelenti, hogy az atomerőművekben bekövetkező balesetek valószínűsége igen kicsi, ezért a működtetésükkel járó kockázat minimális. Mivel viszonylag olcsón állítják elő az energiát, ezért a költség- haszon-kockázat elemzések igazolják (legitimálják) ennek a technológiának a felhasználását. Persze ezek az elemzések nem veszik tekintetbe a radioaktív hulladék tárolásának a költségeit, mert akkor a számítás eredménye rögtön más lenne.47
Hiszen a kiégett fűtőelemek tárolásáról több százezer évig kellene gondoskodni. Nincs is még ma sem olyan tároló, amely a nagy aktivitású radioaktív hulladék végleges tárolására alkalmas lenne.
Másrészt utalnánk azokra a
megfontolásokra, amelyek miatt a kockázaton belül az esetlegesen bekövetkező
kár nagyságát önállóan tekintetbe kell venni. De ekkor már elsősorban nem a
kockázatot - ami R = Pd x D -, hanem a kár nagyságát kell
csökkenteni.
Az ipari társadalomban kialakuló „kockázat-társadalom” ott kezdődik, „ahol az
ígért biztonság társadalmi normarendszerei a döntések következtében fellépett
veszélyek tekintetében felmondják a szolgálatot.” 48
Erre jó példa az, ahogy az USA-ban a nukleáris erőművek biztonságának
kérdését kezelték. Amikor a nukleáris energiát áram termelésére akarták
használni, a magán cégek megvizsgálták a kérdést és úgy látták, hogy nem
vállalhatják egy nukleáris baleset esetében a kártérítés megfizetését, mert ez
többszörösen meghaladná vagyonukat. Ezért 1957-ben elfogadták az atomenergia
törvény módosítását, a Price - Anderson törvényt, ami korlátozta a kifizetendő
kártérítés összegét. Ennek alapján egy nukleáris baleset áldozata a
tulajdonában bekövetkezett kárnak csak 3%-át hajthatja be.49
Ennek alapján feltehető a kérdés, hogy a törvény miként egyeztethető a polgárok
azon alkotmányban biztosított jogával, ami tulajdonuk védelmét biztosítja?
A fentieket figyelembe véve mondhatjuk, hogy a racionális cselekvés négy,
Weber által megfogalmazott formája új összefüggésben, a kockázat-társadalomban
is értelmezhető.
A kockázatkezelés során például a környezetszennyezési határértékek
társadalmilag elfogadható kockázatot határoznak meg. Ebben a vonatkozásban
például a levegőszennyezést – amely a közlekedés, vagy a fűtés, illetve az
ipari üzemek célracionális tevékenységének eredménye, - az emberi életet,
egészséget és az ökoszisztémát értéknek tartó, azt védő, értékracionalitást
hordozó határértékek segítségével korlátozzák.
Maga Weber is látja, hogy a racionalitás e két formája együttesen is előfordul.
De egymással ellentétesek és a célracionalitás szemszögéből nézve az
értékracionalitás irracionális. Más szóval, például a közúti fuvarozók
célracionális, nyereséget maximalizáló tevékenységét korlátozzák a levegő
szennyezését korlátozó szabályok. Melynek egyik formája a kamionstop. Ez a
korlátozás a fuvarozó szempontjából irracionális. De a társadalom szempontjából
viszont nem az, hanem az az irracionális, ha a fuvarozóknak megengedik, hogy
minden korlátozás nélkül károsítsák a környezetet. (De meg kéne velük
fizettetni a környezetterhelést, illetve az azzal okozott kárt. Ez pedig
megmutatná, hogy a vasút – amely éppen amiatt került versenyhátrányba, mert a
közúti fuvarozás nem fizeti meg a környezet által okozott károsításának
költségeit – egyáltalán nem kevésbé hatékony, mint a közúti fuvarozás).
A társadalmilag elfogadható kockázat fogalma pedig abból indul ki, hogy a
társadalom kockázatészlelését kell a szabályozásnál alapul venni. A szakértők
által számított kockázat nem lehet egy döntés kizárólagos alapja, mert
figyelmen kívül hagyja az érintett szubjektumokat. Ezért az affektív,
emocionális racionalitás jelentős szerephez jut ezeknek a kérdéseknek a
megítélésében. Így például hazánkban is egy hulladéktároló létesítésére
vonatkozó döntés nem lehet kizárólag a szekértők és a bürokraták kiváltsága.
Amennyiben akarják, az érintettek helyi népszavazással dönthetnek ebben a
kérdésben.
De ez általánosságban is ez helyes, demokratikus szempont.
Bár lehet, hogy a célracionalitás szempontjából a tradicionális cselekvés
merőben irracionális, de ez sem fogadható el ilyen egyértelműen. Adott esetben
egy közösség hagyományai identitásának részét képezik. Így a közösség
fennmaradása szempontjából nélkülözhetetlenek. Ilyenek lehetnek egy oktatási
intézmény, vagy egy tudományos közösség, egy nemzet, vagy egy család stb.
hagyományai, amelyek e közösségek működésének, tehát sikeres célracionális
tevékenységének, eredményes munkájának előfeltételei.
Végezetül megemlítem, hogy a piac működése korántsem tökéletes. Vannak piaci
kudarcok. És a jelenlegi válság alapján mondhatjuk, hogy a piac nem képes
önmagát korrigálni. A piac célracionalitása tehát nem tökéletes és a
korrekcióban az állam, de az érintettek (stakeholders) szerepe is fontos.
Vagyis a racionális piaci cselekvés nem determinisztikus, és nem tökéletesen
informált. a döntések
Ebben a helyzetben nem mindegy, hogy az egyénnek milyen az éthosza, milyen
érték megvalósítása válik számára szokássá.
Ezért azt hiszem, hogy ma, a gyors fejlődés és a bizonytalanság világában egy
új éthoszra lenne szükség, amely a puritán éthoszhoz hasonlóan
kikényszeríthetné a kor-szerű viselkedést. Ami pedig alapja lehetne az
intézményrendszer gyökeres megváltoztatásának is. Ebbe az irányba tett lépésnek
tekinthető a különböző kockázatkezelő állami szervezetek létrehozása. Ilyenek
például a munkavédelemmel, a munka
egészségügyi problémáival, a fogyasztóvédelemmel, a környezetvédelemmel
foglalkozó szervezetek.
A célracionális cselekvés a piacgazdaságban úgy jött létre, hogy
megszabadították azoktól a „korlátoktól,”
amelyekbe korábban
beágyazódott.
A mostani feladat az, hogy azt jelenlegi viszonyainknak megfelelően a
társadalmi és környezeti kontextusába újból visszahelyezzük. De nem úgy, hogy
visszatérjünk valamiféle céhes szabályozáshoz. Kontrollálnunk kell a piaci
tevékenység kontextusát alkotó társadalmi és természeti tényezőket. Ez a munka
részben már most is folyik: ilyen a környezeti kockázatok szabályozása, az
élelmiszerbiztonsági stb. szabványok megalkotása és betartásuk kontrollja.
Ez persze komoly politikai és szakpolitikai feladat, ami nem végezhető el
hatékonyan az érintett laikus polgárok és társadalmi szervezetik bevonása
nélkül.
Ennek a folyamatnak a része, hogy újfajta hivatások jelentek meg. Ilyen a mérnöki hivatás. A mérnökszervezetek etikai kódexeket fogadnak el, amelyek a hivatás etikai normáit univerzális etikai normákkal egészítik ki.50
Mindez persze csak akkor
lehet hatékony, ha a technológiapolitika ezekre az értékekre épít.
De ne feledkezzünk meg az egyénekről, akiknek ezt az új éthoszt kellene
kihordaniuk. Szerintem e nélkül itt nem történhet semmi lényeges változás. A
kockázatokban ugyanis egy burkolt etika van, amely a hogyan éljünk kérdését,
illetve az erre adható válaszokat implicit formában tartalmazza: „Az átélt
kockázatok az elvesztett biztonság, a törést szenvedett bizalom normatív
horizontját előfeltételezik. Kockázatok ezért ott is fennmaradnak, ahol
szavak nélkül, számokba és képletekbe öltöztetve jelentkeznek: alapvetően helyhez
kötötten, az élnivaló életről alkotott, megsértett elképzelések matematikai
sűrítményeiként. Ezekben ismét csak hinni lehet, azaz ebben a
formában nem átélhetők. A kockázatok ebben az értelemben olyan utópiák
dologi formájú vált negatív lenyomatai, amelyekben az emberi, vagy ami abból
megmaradt, a modernizációs folyamatban megőrződik, és új élete kap. Ez a
normatív horizont, amelyben a kockázat kockázatszerűsége először válik
szemlélhetővé…Minden dologivá tett tartalom mögött előbb vagy utóbb felmerül az elfogadás kérdése, s ezzel a régi-új kérdés: hogyan akarunk élni?”51
A modern kapitalizmus kialakulásában meghatározó szerepet játszott a puritán éthosz, amire a rendszer elterjedése és stabilizálódása után már nincs szükség.
A később jelentkező problémák megoldására két koncepció is született: a Tudományos Üzemvezetés szcientista és a technológiai determinizmus technokrata koncepciója.
A 20. század hetvenes éveitől kezdve azonban kiderült, hogy az e koncepciók szerint működtetett piacgazdaság funkcionálása enyhén szólva is sok kívánni valót hagy maga után.
Ennek felismerése eredményeképpen jelentek meg olyan új hivatások, mint a mérnöki. Szakmai és általános etikai értékeket tartalmazó etikai kódexeik a célracionális üzemi tevékenységnek kontextusába történő visszahelyezését legalább részlegesen elvégzik. De kérdéses, hogy ezeknek megvalósításában mit tudnak elérni.
Felhasznált irodalom
Beck, Ulrich, Risikogesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt/M., 1986, magyarul: A kockázat-társadalom, Századvég, Budapest, 2003
Beck, Ulrich, Gegengifte. Die organisierte Unverantwortlichkeit. Suhrkamp, Frankfurt/M.,
Beck, Ulrich, Von der Vergänglichkeit der Industriegesellschaft, in: Ulrich Beck (szerk), Politik der Risikogesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt/M., 1991
Ulrich Beck, Risikogesellschaft
und Gegenpolitik in: Ulrich Beck (szerk.), Politik in der
Risikogesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt./M., 1991
Beck, Ulrich, Die Erfindung des Politischen, Suhrkamp, Frankfurt./M.,
1993
Binswanger, Hans Christoph, Neue Dimensionen des Risikos, in:
Zeitschrift für Umweltpolitik und Umweltrecht, 2/1990
Crozier, Michel, A bürokrácia jelensége, Budapest, Közgazdasági és Jogi
K., 1981
Dinsdale, W. A., History of Accident Insurance in Great Britain, Stone &
Cox, London, 1954
Douglas, Mary és
Wildavsky, Aaron, Risk and Culture, University of California Press,
Berkeley, 1983
Franklin, Benjámin: Számadása életéről. Európa, Budapest, 1989
Jensen, Nicholas, Találkozás az atomhulladékkal, in: Lester Brown (szerk.): A világ helyzete 1992, Föld Napja Alapítvány, Budapest 1992
Kornai, János, Anti-Equilibrium, Budapest, Közgazdasági és Jogik K. 1971
Krohn, Wolfgang
és Krücken, Georg, Einführung in die sozialwissenschaftliche Risikoforschung in:
Krohn, Wolfgang és Krücken, Georg, Riskante Technologien: Reflexion und
Regulation, Suhrkamp, Frankfurt/M., 1993, pp. 9-44
Molnár, László, A
kockázat társadalma, Műhely, 1999/4, pp. 55-65
Molnár, László (szerk.), Legyenek-e a fáknak jogaik?, Typotex, Budapest,
1999
Molnár, László, Ingenieurethik
– Zur Rolle des Ingenieurs im Kontext sich ändernder Technologiepolitik in:
Klaus Kornwachs (ed.), Technik-System-Verantwortung, Lit Verlag, Münster, 2004,
447-460
Pacey, Arnold, The Culture of Technology, Oxford, Basil Blackwell, 1983
Perrow, Charles, Normal
Accidents, Basic Books, New York, 1984
Sardemann,
Gerhard, Beeinflussung des globalen Klimas durch den Menschen: Historische
Entwicklung und Stand des Wissens zum anthropogenen Treibhauseffekt, in:
Jürgen Kopfmüller és Reinhard Coenen (szerk.), Risiko Klima, Campus Verlag,
Frankfurt/New York,
Schwarz, Michiel és Thompson,
Michael, Divided We Stand, Harvester Wheatsheaf, New York, 1990
Shrader-Frechette,
K. S., Nuclear Power and Public Policy, D. Reidel, Dordrecht, 1980
Starr, Chauncey Sozialer
Nutzen versus technisches Risiko in: Gotthard Bechmann (szerk), Risiko und
Gesellschaft, Westdeutscher Verlag, Opladen, 1993, p. 7 (A tanulmány eredetileg
megjelent in: Science, vol. 165, no. 19, 1969, pp. 1232-1238)
Weber, Max, Gazdaság és
társadalom, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1967
Weber, Max, A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme, Gondolat,
Budapest, 1982
Weber, Max, Wirtschaft und Gesellschaft, Grundriß der verstehenden
Soziologie, 5.Auflage, J. C. B. Mohr (Paul Siebeck), Tübingen, 1980
Weber, Max, Gazdaságtörténet, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1979
Jegyzetek
1 Idézi Arnold Pacey, Arnold, The Culture of Technology, Oxford, Basil Blackwell, 1983, p. 25
2 Michel Crozier, A bürokrácia jelensége, Budapest, Közgazdasági és Jogi K., 1981, p. 84
3 Michel Crozier, A bürokrácia jelensége, Budapest, Közgazdasági és Jogi K.,
1981, p. 246
Kornai János, Anti-Equilibrium,
Budapest, Közgazdasági és Jogik K. 1971 című művének 10. és 11. fejezetében
megmutatta ennek a feltevésnek a tarthatatlanságát.
4 Crozier, i. m. p. 248
5 i. m. p. 246, lj.
6 i. m. p. 248
7 Benjamin Franklin, Advice to a young salesman, Works, Vol. II. ed. By Sparks, Chicago, 1882, p. 87 idézi Max Weber, A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme, Gondolat, Budapest, 1982, pp. 44-46
8 Weber, i. m. pp. 44-45
9 Franklin, Benjámin: Számadása életéről. Európa, Budapest, 1989, pp. 125-127
10 Weber, i. m. pp. 50-51
11 Max Weber, Wirtschaft und Gesellschaft, Grundriß der verstehenden Soziologie, 5.Auflage, J. C. B. Mohr (Paul Siebeck), Tübingen, 1980, p. 337
12 Max Weber, A protestáns etika…id. m. p. 256
13 Max Weber, Gazdaságtörténet, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1979, pp. 224-225
14 Max Weber, Gazdaság és társadalom, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1967, pp. 78-79
15 Max Weber, Gazdaság és társadalom, i. m. p. 125
16 i. m. p. 55
17 A mű első változata 1904-ben és 1905-ben jelent meg in: Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik, Bd. 20., Bd. 21.
18 Max Weber, A protestáns etika…i. m. p. 287
19 Ulrich Beck, Risikogesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt/M., 1986, magyarul: A kockázat-társadalom, Századvég, Budapest, 2003
20 Ezekről találhatók esettanulmányok például in: Molnár László (szerk.), Legyenek-e fáknak jogaik?, Typotex, Budapest, 1999
21 Ulrich Beck, Die Erfindung des Politischen, Suhrkamp, Frankfurt./M., 1993
22 Ulrich Beck, Von der Vergänglichkeit der Industriegesellschaft, in: Ulrich Beck (szerk), Politik der Risikogesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt/M., 1991, p.39
23 Ulrich Beck, A kockázat-társadalom,(1986) Századvég, Budapest, 2003, p. 28
24 A történelmi áttekintés fõleg Wolfgang Krohn és Georg Krücken 'Einführung in die sozialwissenschaftliche Risikoforschung' címû írására támaszkodik in: Wolfgang Krohn és Georg Krücken, Riskante Technologien: Reflexion und Regulation, Suhrkamp, Frankfurt/M., 1993, pp. 9-44
25 i. m. pp. 15-16
26 i. m. p. 18
27 W. A. Dinsdale, History of Accident Insurance in Great Britain, Stone & Cox, London, 1954
28 H. C. Binswanger, Neue Dimensionen des Risikos, in: Zeitschrift für Umweltpolitik und Umweltrecht, 2/1990, p. 103
29 Chauncey Starr, Sozialer Nutzen versus technisches Risiko in: Gotthard Bechmann (szerk), Risiko und Gesellschaft, Westdeutscher Verlag, Opladen, 1993, p. 7 (A tanulmány eredetileg megjelent in: Science, vol. 165, no. 19, 1969, pp. 1232-1238)
30 Chauncey Starr, i. m. pp. 19-20
31 Wolfgang Krohn és Georg Krücken, i. m. p. 21-23
32 i. m. p. 23
33 Gerhard Sardemann, Beeinflussung des globalen Klimas durch den Menschen: Historische Entwicklung und Stand des Wissens zum anthropogenen Treibhauseffekt, in: Jürgen Kopfmüller és Reinhard Coenen (szerk.), Risiko Klima, Campus Verlag, Frankfurt/New York, p. 68
34 i.m. p. 69
35 W. Krohn és G. Krücken, i.m. p. 24
36 i.m. p. 22
37 i.m. p. 24
38 i.m. p. 9
39 lásd erre például Ulrich Beck, Gegengifte. Die organisierte Unverantwortlichkeit. Suhrkamp, Frankfurt/M., 1988 p. 135
40 Mary Douglas és Aaron Wildavsky, Risk and Culture, University of California Press, Berkeley, 1983, p. 5
41 Charles Perrow, Normal Accidents, Basic Books, New York, 1984, p. 325
42 Michiel Schwarz és Michael Thompson, Divided We Stand, Harvester Wheatsheaf, New York, 1990
43 Ulrich Beck, Risikogesellschaft und Gegenpolitik in: Ulrich Beck (szerk.), Politik in der Risikogesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt./M., 1991, p. 98.
44 az ökoszisztéma bizonyos élõlények fajainak életközössége (biocönózis), valamint az a hely, ahol élnek (biotop). Ilyenek például az erdõk, sivatagok, mezõk, folyók stb.
45 Ulrich Beck, Die Erfindung des Politischen, Suhrkamp, Frankfurt./M., 1993, p.35
46 uo.
47 A kiégett fûtõelemek végleges tárolásának megoldatlanságáról lásd Nicholas Jensen, Találkozás az atomhulladékkal, in: Lester Brown (szerk.): A világ helyzete 1992, Föld Napja Alapítvány, Budapest 1992
48 i.m. p. 40
49 K.S. Shrader-Frechette, Nuclear Power and Public Policy, D. Reidel, Dordrecht, 1980, pp. 74-77, p. 143
50 László Molnár, Ingenieurethik – Zur Rolle des Ingenieurs im Kontext sich ändernder Technologiepolitik in: Klaus Kornwachs (ed.), Technik-System-Verantwortung, Lit Verlag, Münster, 2004, 447-460
51 Ulrich Beck, A kockázat-társadalom, id. kiad. pp. 39-40